Ekskursija BMC
BMC piedāvā iespēju skolēnu un skolotāju grupām apmeklēt institūtu, iepazīstoties ar institūta galvenajiem darbības virzieniem un piedalīties dažādos praktiskajos un laboratorijas darbos, ielūkojoties zinātnieku ikdienā un pētījumu veikšanas metodēs.
Ekskursijas institūtā tiek organizētas otrdienās. Par konkrētu laiku un ekskursijas plānu iepriekš vienoties, sūtot informāciju uz maija.rozenberga@biomed.lu.lv. Ekskursijās varam uzņemt līdz 30 cilvēku lielu grupu. Dalība ekskursijā ir bez maksas.
Aktivitāte | Ilgums | Apraksts |
Ievadlekcija par BMC | 30 min | Ievadlekcija par BMC, pētījumu virzieniem, kā tiek veikti pētījumi, kas tiek pētīts un kāpēc ir svarīgi pētīt. Ievadlekciju vada BMC Zinātniskās padomes priekšsēdētājs Jānis Kloviņš. |
Ekskursija pa BMC un GC telpām | 20 min | Tiek apskatītas Genoma centra telpas, pastāstīts par Valsts iedzīvotāju genoma datubāzi, paraugu uzglabāšanu un apstrādi, laboratoriju aprīkojumu un pētniecības iespējām. |
Ekskursija BMC šūnu blokā | 25 min | Tiek apskatītas BMC Biomedicīnas tehnoloģiju kompleksa Šūnu kultūru un mikroskopijas centra telpas un laboratorijas. |
Ekskursija pa vēstures telpām | 20 min | Tiek apskatīts vēsturisks zinātniskais aprīkojums un telpas. |
Proteīnu kristālu audzēšana un lekcija | 30 min | Dalībniekiem pastāsta par proteīnu molekulu uzbūvi un tās noteikšanu, viņi uzzina, kāpēc vajag noteikt proteīnu struktūru, kur izmanto šos datus, un kā tieši to dara. Īsa laboratorijas darba laikā viņi izpilda vienu no soļiem proteīnu struktūras noteikšanā – kristalizē olbaltumvielu lizocīmu. |
Baktēriju sēšana uz platītēm | 20 min | Vēstures telpās iepazīstas ar to, kā agrāk strādāja laboratorijās, ar kādiem instrumentiem. Aktivitātes laikā skolēniem ir iespēja izaudzēt baktērijas no jebkura sevis izvēlēta priekšmeta vai lietas. |
Agarozes gēla elektroforēze | 90 min | Īsa lekcija, kam seko praktiskais darbs laboratorijā – agarozes gēla elektroforēze un rezultātu pārbaudīšana ar UV transiluminatoru. Nodarbība ir analogs skolas bioloģijas kursā minētajai metodei “DNS fingerprintings”. |
Lekcija par seno Latvijas teritorijas iedzīvotāju ģenētisko izpēti, izmantojot arheoloģisko kaulu materiālu | 20 min | Lekcija par no senajiem organismiem iegūtā ģenētiskā materiāla izpēti pasaulē un Latvijā, galvenokārt fokusējoties uz cilvēka vēstures izpēti. Lekcijas laikā populārzinātniskā veidā interesenti tiek iepazīstināti ar būtiskākajiem un jaunākajiem pētījumiem senās DNS izpētes jomā un to, kā Latvijas teritorijas seno laiku iedzīvotāji iekļaujas Eirāzijas iedzīvotāju ģenētiskās vēstures kontekstā. |
Lekcija par biobankām un omiku datiem | 20-30 min | Ievadlekcija par biobanku darbību Latvijā. Aktuālie pētījumi un rezultāti dažādu omiku jomā (vidusskolēniem). |
Sarunas par bakteriofāgiem (baktēriju vīrusiem) un praktiskā nodarbība | 40-60 min | 1) Sarunas par bakteriofāgiem ar video un plakātiem; 2) Infekcijas cikla modelēšana; 3) Izzinoši bukleti ar testa jautājumiem; 4) Kāds praktiskais darbs, kas ekskursijas brīdī būs aktuāls vai iespējams – plaku attīrīšana, divslāņu agara metodes apgūšana, baktēriju tīrkultūru audzēšana un inficēšana, tīrkultūru pārsēšana vai baktēriju DNS izdalīšana. |